Project Description

Ανθίβολα

Δείτε το βιβλίο

Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΩΡ.

Έκτυπο σχέδιο με περιορισμένη χρήση κάρβουνου και σινικής μελάνης στις ενδείξεις των χρωμάτων
το έκτυπο ανθίβολο ή σχέδιο η παράσταση απεικονίζεται ανεστραμμένη σε σχέση με το πρωτότυπο έργο)
110 x 68 εκ.
Τέλη 19ου αι.
Βιομηχανικό χαρτί

Το σχέδιο, κολλημένο σε νεώτερο χειροποίητο χαρτί, με πολλές φθορές αποτελείται από επτά ισομεγέθη κολλημένα φύλλα χαρτιού.

Ο Χριστός Παντοκράτωρ, με κοντή γενειάδα και κόμη που πέφτει συμμετρικά στους ώμους, εικονίζεται μετωπικός έως την οσφύ, να ευλογεί και να κρατεί ανοιχτό άγραφο ευαγγέλιο1. Στο ύψος της κεφαλής ζυγιάζονται τα συμπιλήματα σε ανάστροφα κεφαλαία γράμματα ΙΣ ΧΣ.

Ο φυσιογνωμικός τύπος του Χριστού, με κύριο χαρακτηριστικό τη διευθέτηση της κόμης που χωρίζεται συμμετρικά στο κέντρο της κεφαλής και πέφτει ελεύθερα στους ώμους, έλκει την καταγωγή του από την εικονογραφία του Αγίου Μανδηλίου2. Από το 18ο αιώνα και σε συνδυασμό με τον αναδιπλούμενο χιτώνα που στερεώνεται με υφασμάτινη ζώνη, καθιερώνεται στη νεορωσική τέχνη3 και εξαπλώνεται σε όλο το βαλκανικό χώρο για την απόδοση του Παντοκράτορα4. Στον ελλαδικό χώρο επιχωριάζει κυρίως στην Ήπειρο, όπως φανερώνει σημαντικός αριθμός έργων σε ναούς των Ιωαννίνων. Σημειώνουμε τις δεσποτικές εικόνες στις Μονές των Φιλανθρωπηνών και Αγίου Παντελεήμονος στο νησί5, αυτές στη μητρόπολη του Άγιου Αθανάσιου και στο παρεκκλήσιο του Αγίου Νικολάου (1863), τις εικόνες στον Άγιο Νικόλαο Κήπων, στον Άγιο Γεώργιο Νεγάδων6, στον Άγιο Νικόλαο Τσεπελόβου7, και δύο των Χιοναδιτών ζωγράφων Αναστασίου στο Σωτήρα Άνω Πεδινών (1884) και του Σωκράτη Ματθαίου στη Μεταμόρφωση στο Βοτονόσι (1900)8. Ανάλογη διάδοση διαπιστώνουμε και στις αγιορείτικες χαλκογραφίες9.

Στο σχέδιο η μορφή με επίπεδη, γλυκερή έκφραση και σχηματοποιημένα δυτικότροπα χαρακτηριστικά, η δυσαναλογία μεταξύ κορμού και κεφαλής και η τυπολογία των γραμμάτων, υποδεικνύουν τεχνίτη του τέλους του 19ου αιώνα, πιθανόν από τους Χιονιάδες, ο οποίος παρακολουθεί τα τρέχοντα ρεύματα της εποχής. Το μέτριας τέχνης σχέδιο, αντίγραφο πιθανόν χαλκογραφίας, προοριζόταν για την παραγωγή δεσποτικών εικόνων, όπως μαρτυρούν και οι μεγάλες του διαστάσεις και επιβεβαιώνει η πανομοιότυπη εικόνα στο τέμπλο του Αγίου Γεωργίου Νεγάδων10.

Α. Κατσελάκη

1 Κατσελάκη – Νάνου 2009, σ. 90-99 (Α. Κατσελάκη). Anthivola 2011, αριθ. 12 (Α. Katselaki).
2 Grabar 1931, σ. 5-37, πίν. ΙΙΙ.
3 Μπαλτογιάννη 1986, αριθ. 212, 213.
4 Θησαυροί του Αγίου Όρους 1997, αριθ. 2. 96 (Ι. Ταβλάκης). Εικόνες Ρουμανίας 1993, αριθ. 60, 67. Vinjau Caca 2002, εικ. 9, 13. Κεφαλονιά ΙΙ, 1994, εικ. 256, 303. Εικόνες Αλβανίας 2006, αριθ. 68 (ε. Δρακοπούλου).
5 Μοναστήρια 1993, εικ. 103.
6 Κατσελάκη – Νάνου 2009, εικ. 5.14.
7 Αδημοσίευτες.
8 Σιούλης 2004, σ. 22-23, εικ. στη σ. 24.
9 Παπαστράτου 1986 , αριθ. 1-5.
10 Κατσελάκη – Νάνου 2009, εικ. στη σ. 95 (5.14).

Ο Χριστός Παντοκράτωρ.

Ανθίβολο έκτυπο, κάρβουνο και σινική μελάνη, βιομηχανικό χαρτί. Τέλη 19ου αι.

110 x 68 εκ.

(αριθ. δωρεάς 95)

Ανδρομάχη Κατσελάκη-Μαρία Νάνου, Ανθίβολα από τους Χιονιάδες, Συλλογή Μακρή-Μαργαρίτη, εκδ. Μουσείου Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού (πρώην ΜΕΛΤ), Αθήνα 2009,
αριθ. κατ. 5, σελ. 90.