Project Description

Ανθίβολα

Δείτε το βιβλίο

Ο ΑΓΙΟΣ ΜΗΝΑΣ.

Σχέδιο. Μολύβι και καστανόμαυρο υδατόχρωμα
90,5 x 64 εκ.
19ος αι.
Χειροποίητο χαρτί

To σχέδιο, σε κακή κατάσταση με φθορές, οπές και κηλίδες αποτελείται από τέσσερα τμήματα χειροποίητου χαρτιού, τρία ραμμένα και ένα κολλημένο.

Ο άγιος Μηνάς με στρατιωτική εξάρτηση, οπλισμένος με σπαθί, λόγχη και ασπίδα, έχει επίσημο παράστημα, χαρακτηριστικά ώριμου άνδρα, και εικονίζεται μέχρι την οσφύ, σα να κάθεται1.

Ο Αιγύπτιος άγιος εικονίζεται σποραδικά στη βυζαντινή ζωγραφική και αποδίδεται ως μάρτυρας2, ενώ στους παλαιολόγειους χρόνους ως στρατιωτικός3. Οι δύο τύποι, αυτοί του μάρτυρα4 και του στρατιωτικού, παραμένουν σε χρήση και στους μεταβυζαντινούς χρόνους. Ως στρατιωτικός, ο άγιος Μηνάς αρχικά εικονίζεται ορθόκορμος και καμαρωτός5 και αργότερα έφιππος6, τύπος που απαντά στη συνέχεια σε μία σειρά μικρασιατικών εικόνων7 και χαλκογραφιών8.

Και στις δύο παραλλαγές κοινά στοιχεία είναι ο μανδύας, που πορπώνεται χαλαρά στο στήθος ή στον ώμο, και τα χαρακτηριστικά μεσήλικα άνδρα, με λευκή κόμη και γενειάδα, τα οποία αναπαράγονται με συνέπεια στο σχέδιο, ενώ η καθιστή στάση προέρχεται πιθανόν από αυτή του καβαλάρη. Aθωνική χαλκογραφία με τον άγιο έφιππο σε αναλογία κινήσεων και παραπλήσιο φυσιογνωμικό τύπο συνηγορεί στην υπόθεση (μέσα 19ου αι.)9.

Στο σχέδιο η ρωμαλέα μορφή του αγίου έχει έκφραση μεστή που αποπνέει μνημειακότητα, ευγένεια και ήθος ώριμου και έμπειρου στρατηλάτη. Το ευγενικό παρουσιαστικό, τα καλογραμμένα χαρακτηριστικά, το ήρεμο, σταθερό βλέμμα, η καλοζυγιασμένη στάση και οι χειρονομίες απηχούν άριστο πρότυπο το οποίο ο ζωγράφος αναπαράγει με ευχέρεια και στέρεη γνώση. Η διαπραγμάτευση της ρέουσας πτυχολογίας με τις βαθιές αναδιπλώσεις που τονίζονται με καστανόμαυρο υδατόχρωμα απαντά και σε τρία σχέδια στη συλλογή Γιαννούλη10. Ιδιαίτερη ωστόσο συνάφεια τεχνοτροπική και εικονογραφική διαπιστώνεται με την ομόθεμη δεσποτική εικόνα στο καθεδρικό ναό του Samokov11. Oι μεγάλες διαστάσεις του σχεδίου που υπαγορεύουν τη χρήση του για την παραγωγή δεσποτικής εικόνας τέμπλου, επιβεβαιώνουν την άποψη. Σύμφωνα με πρόσφατα πορίσματα το σχέδιο αγίου Μηνά ανήκει στο ίδιο σύνολο με αυτά της Παναγίας Βρεφοκρατούσας και της Αγίας Τριάδας της συλλογής12.

Α. Κατσελάκη

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
1Κατσελάκη – Νάνου 2009, σ. 228-235 (Α. Κατσελάκη). Anthivola 2011, αριθ. 8 (A. Katselaki).
2 Chatzidakis-Baharas 1982, σ. 70-74.
3 Αχειμάστου Ποταμιάνου 1983, σ. 104.
4 Τούρτα 1991, σ. 152-153, πίν. 22α, 91α. Κωνστάντιος 2001, σ. 108, πίν. 125α.
5 Αχειμάστου-Ποταμιάνου 1983, σ. 104, πίν. 66α. Χατζηδάκης 1986, πίν. 162. Millet 1927, πίν. 203. 1. Τούρτα 1991, σ. 153, πίν. 96α.
6 Καρακατσάνη 1980, αριθ. 45, 363.
7 Υilmaz 2000, αριθ. 17, 35, 78, 77. Τσιγάρας 2005, εικ. 26.
8 Παπαστράτου 1990 Ι, αριθ. 282, 283.
9 Παπαστράτου 1990 Ι, αριθ. 281.
10 Εκ Χιονιάδων 2004, αριθ. 78, 89, 114 (Ν. Τουτός).
11 Anthivola 2011, εικ. 13. Α. Κatselaki-M. Nanou 2020, 135-152.
12 Κατσελάκη – Νάνου 2009, 19, 22 (Α. Κατσελάκη) αντίστοιχα. Anthivola 2011, αριθ.7, 9 (Α. Katselaki) αντίστοιχα. ΚatselakiNanou 2020, 135-152.

Ο Άγιος Μηνάς.

Σχέδιο, μολύβι με καστανόμαυρο υδατόχρωμα, χειροποίητο χαρτί. 1ο ήμισυ 19ου αι.

90,5 x 64 εκ.

(αριθ. δωρεάς 91)

Ανδρομάχη Κατσελάκη-Μαρία Νάνου, Ανθίβολα από τους Χιονιάδες, Συλλογή Μακρή-Μαργαρίτη, εκδ. Μουσείου Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού (πρώην ΜΕΛΤ), Αθήνα 2009,
αριθ. κατ. 17, σελ. 228.