Project Description
Εικόνες
ΤΑ ΕΙΣΟΔΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΚΑΙ Η ΑΓΙΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ
37,8 x 47,8 x 2,6 εκ.
18ος αιώνας
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη
Συλλογή Βελιμέζη, δωρεά οικογενειών Μαργαρίτη και Μακρή
ΑΡΙΘ. ΔΩΡ. 57
Τα Εισόδια της Παναγίας παριστάνονται μπροστά από κτίριο που δηλώνει το εσωτερικό ναού. Στο κέντρο βρίσκεται το ιερό με κιβώριο που στηρίζουν τέσσερις λεπτές και ψηλές κολόνες. Τη μικρή Παναγία συνοδεύουν η Άννα και ο Ιωακείμ, καθώς και νεαρές κοπέλες με αναμμένες λαμπάδες. Ο Ζαχαρίας την υποδέχεται με απλωμένα τα χέρια. Σε χωριστό διώροφο κτίσμα στα αριστερά και κάτω από κιβώριο η Παναγία, καθισμένη σε χαμηλό θρόνο, υποδέχεται τον ιπτάμενο άγγελο που πλησιάζει από τα δεξιά. Χωρίς να έχει καμιά σχέση με τη σκηνή, εικονίζεται στα αριστερά, πίσω από το Ζαχαρία, μετωπική και ολόσωμη η αγία Αικατερίνη. Πιθανώς η παρουσία της συνδέεται με το όνομα της αφιερώτριας της εικόνας.
Η παράσταση είναι ζωγραφισμένη επάνω σε χρυσό κάμπο που έχει υποστεί μεγάλη φθορά- επάνω από το κιβώριο διακρίνεται εκτενής μεγαλογράμματη επιγραφή με κόκκινο χρώμα: Η ΕΝ ΤΩ ΝΑΩ ΕΙCOΔΟC ΤΗC Θ(ΕΟΤΟ)ΚΟΥ. Τις μορφές των αγίων συνοδεύουν επιγραφές με λευκά κεφαλαία γράμματα: Η ΑΓΙΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΑ, Ο ΖΑΧΑΡΙΑC, ΑΝΝΑ, ΙΩΑΚΕΙΜ.
Η σύνθεση ακολουθεί το πρότυπο της κρητικής ζωγραφικής του 15ου αιώνα1, που διαδίδεται ευρύτατα σε εικόνες και τοιχογραφίες. Στην εικόνα αυτή ο συντηρητικός ζωγράφος, με το φροντισμένο σχέδιο, το σκληρό πλάσιμο στη σάρκα με βαθιές σκιές, τη συγκρατημένη απόδοση της πτυχολογίας, αντιγράφει το πρότυπό του με προσοχή στις λεπτομέρειες. Όλα τα παραπάνω μαζί με μιαν άτολμη αδεξιότητα στη σύνθεση δείχνουν ότι η εικόνα είναι έργο επαρχιακού ελλαδικού εργαστηρίου του 18ου αιώνα.
N.Xατζηδάκη
ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ Η εικόνα διατηρείται σε αρκετά καλή κατάσταση με φθορά στο χρυσό κάμπο και στο κτίριο δεξιά.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Αδημοσίευτη.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
1. Ν. Χατζηδάκη, 1983, αρ. 3, σ. 18-19 με άλλα παραδείγματα.
Τα Εισόδια της Παναγίας και η Αγία Αικατερίνη.
Αυγοτέμπερα σε ξύλο. 18ος αι.
37,8 x 47,8 x 2,6 εκ.
(αριθ. δωρεάς 57)
Νανώ Χατζηδάκη, Εικόνες της Συλλογής Βελιμέζη, εκδ. Μουσείου Μπενάκη, Αθήνα 1997, αριθ. κατ. 58, σελ. 398.